metoda-dalcroze3

Metoda Dalcroze: dans, creativitate, libertate

Muzica ar trebui să aparțină tuturor. Muzica este o hrană spirituală pentru care nu există substitut.” (Zoltan Kodaly)

Conștienți fiind de capacitatea extraordinară a copiilor de a învăța lucruri noi, părinții îi înscriu pe aceștia încă de mici la nenumărate cursuri. Totuși, puțini dintre ei înțeleg faptul că un copil învață cel mai bine prin joacă și practică. Încercarea de a ține un copil de 3 ani așezat la o măsuță pentru a învăța niște reguli (fie ca este vorba despre reguli de bună-purtare, de gramatică sau de circulație) se va solda cu eșecuri și cu frustrări de ambele părți.

Asociația Dalcroze România își propune să vină în întâmpinarea părinților care înțeleg nevoia copiilor de joacă, implicare și practică pentru a învăța lucruri noi. În cadrul atelierelor care folosesc metoda Dalcroze, copiii sunt introduși în minunata lume a muzicii clasice printr-o audiție care este în același timp activă și inter-activă.

Metoda Dalcroze, cunoscută și sub denumirea de ritmica Dalcroze sau pedagogia Dalcroze, a luat naștere atunci când un profesor din cadrul Conservatorului de Muzică din Geneva, pe numele său Emile Jaques-Dalcroze, a remarcat că elevii săi învățau mai mult mecanic, dând dovadă de o lipsă a înțelegerii muzicale. Din acest motiv, le era aproape imposibil să creeze ei înșiși melodii, fie ele și simple, sau să înțeleagă armoniile pe care le auzeau.

Conștient fiind că muzica și înțelegerea ei sunt în strânsă legătură cu corpul și cu mișcările acestuia dar și cu stările emoționale și cu gradul de relaxare a mușchilor, Dalcroze a început o serie de experimente și exerciții care l-au ajutat să pună bazele pedagogiei care astăzi îi poartă numele.

Asociația Dalcroze România oferă ateliere pentru copii cu vârsta de peste 1 an, în cadrul cărora cei mici vor asculta, se vor mișca și se vor juca, dezvoltându-și în același timp simțul muzical.

Dornici să aflăm mai multe informații despre aceste ateliere, i-am rugat pe reprezentanții Asociației să ne răspundă la câteva întrebări:

Povestiți-ne pe scurt cum se desfășoară un atelier Dalcroze pentru copii.

Un atelier Dalcroze îmbină muzica cu mișcarea și improvizația muzicală. Profesorul propune diferite jocuri muzicale, pe care le improvizează la pian, cu vocea sau cu alte instrumente, aceste jocuri având ca scop punctarea diferitelor noțiuni cum ar fi: pulsație, tempo, ritm, nuanțe, game, acorduri etc. În plus față de instrumente, se lucrează foarte mult cu obiecte, care servesc la dezvoltarea creativității și la focusarea atenției copilului.

În linii generale, există un moment de salut și recunoaștere a grupului, apoi urmează un moment de descoperire și explorare a spațiului în care se desfășoară atelierul. Jocurile muzicale prin care se punctează noțiuni și în care creativitatea și libertatea de expresie a copiilor au un rol important, ocupă cea mai mare parte dintr-un atelier. La fel de importantă este însă dezvoltarea neuro-motricității, a coordonării minte-corp, care se lucrează prin diferite exerciții de mișcare, coordonare, inhibiție, expresie corporală, conncentrare și memorie etc.

 

Care sunt avantajele pe termen lung de care beneficiază copiii care participă la aceste ateliere?

Ca să vorbim de avantaje reale și pe termen îndelungat, trebuie mai întâi să înțelegem că ritmica trebuie să constituie o practică constantă și de durată. De altfel, educația muzicală necesită timp, dar ceea ce aduce ritmica în plus față de transmiterea noțiunilor muzicale și de studiul unui instrument, este plăcerea de a asculta, de a înțelege și de a participa activ la audiția muzicală. Prin practicarea ritmicii, se ajunge la o implicare a întregului corp în procesul audiției, nu doar a urechii sau a minții, ceea ce sporește plăcerea și înțelegerea muzicii.

Ca să listăm câteva dintre beneficii: dezvoltarea simțului și a urechii muzicale, dezvoltarea motricității în relație intimă cu muzica, creativitatea și inventivitatea (se improvizează mult, atât muzical cât și corporal), abilitatea socială (se lucrează în grup și multe jocuri presupun colaborare), memoria și concentrarea, logica matematică, spațială, dezvoltarea limbajului (prin povești muzicale inventate de profesor sau împreună). Și lista ar putea continua…

În concret, la vârstele pentru care desfășurăm atelierele, respectiv 1-8 ani, se pun bazele unui studiu aprofundat al muzicii, care poate continua, de exemplu, prin studiul unui instrument. Practicarea ritmicii pregătește corpul, mintea și sufletul pentru a putea fi suficient de reactive la plăcerea și satisfacția pe care ți le poate oferi studiul unui instrument, practicarea muzicii individual sau în grup.

 

Putem descoperi talente muzicale în copiii noștri în cadrul atelierelor Dalcroze?

Bineînțeles, toate exercițiile sunt o testare permanentă a abilităților muzicale ale copiilor, fără însă ca aceasta să fie principalul scop. Și mai important, copiii înșiși pot să se autoevalueze cu ușurință în cadrul acestor ateliere de ritmică, prin comparație cu ceilalți, dar și cu propria evoluție în relația cu muzica pe care o ascultă activ.

 

În ce măsură atelierele Dalcroze sunt echivalente sau asemănătoare cu atelierele de euritmie care caracterizează pedagogia Waldorf și care își fac prezența din ce în ce mai mult și în grădinițele cu specific tradițional?

Nu cunosc foarte bine atelierele de eurtimie din pedagogia Waldorf, ceea ce pot spune însă este faptul că scopurile sunt diferite. Ritmica Dalcroze se practică în primul rând pentru educarea și dezvoltarea auzului și a sensibilității muzicale. Faptul că se improvizează la pian, că există un dialog continuu între pian, profesor și copil, activează foarte multe aptitudini și le aduce la forța de a se exprima.

 

Putem vorbi și de o componentă terapeutică a metodei Dalcroze?  

Da, ritmica Dalcroze are o aplicabilitate deja recunoscută și cuantificată în lucrul cu persoanele cu dizabilități de diferite tipuri. Este aplicată în scop terapeutic în afecțiunea Alzeimer de exemplu, în spectrul autist și pentru sindromul Down. În același timp, este sistematic folosită în lucrul cu tineri și copii cu dificultăți de învățare sau în lucrul cu persoanele cu dificultăți de integrare socială.

 

Care este calificarea profesorilor cu care copiii se întâlnesc la aceste ateliere?

Toți muzicienii asociației au diplomă de studii muzicale la Universitatea Națională de Muzică București și au specializări în străinătate: doi la Institutul Jaques-Dalcroze Geneva, Elveția și unul la Institutul Kodaly din Ungaria. În plus față de aceste diplome, ei au anual mai multe formări asigurate de co-fondatorii elvețieni ai asociației: Anne-Claire Rey-Bellet și Mireille Weber, profesori de ritmică cu peste 25 de ani de experiență profesională și cu o mare capacitate de transmitere și adaptare a principiilor ritmicii Dalcroze.

 

Există elemente din cadrul atelierelor pe care părinții le pot reproduce acasă, în cadrul momentelor de joaca?

 Desigur, există foarte multe jocuri care pot fi repetate și acasă, dar ingredientul principal în toate aceste jocuri rămâne muzica. Toate momentele unui atelier sunt gândite în strânsă legătură cu muzica. Și rămâne, bineînțeles, elementul de improvizație, care este  irepetabil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *